2021. szeptember 01. 08:44 - Professzor_Dunwich

TÁVOL - Dalok a szülőföld, a gyermekkor nosztalgaiájáról

tavol.jpg

 

Vágjunk is bele! Először is köszönet, hogy elfogadtad a felkérést. Igazság szerint a Távol projektet követem egy ideje és mindig nagyon örülök, hogy ha valami újjal állsz elő. Mesélj egy kicsit magadról, illetve arról, hogy született meg a TÁVOL

Én pedig köszönöm a lehetőséget! Hol is kezdjem... 23 éves vagyok, Győrben élek, itt is születtem és egy kis kitérőtől eltekintve itt is éltem mindig. A zene mindig is markáns része volt az életemnek, már egészen kicsi gyermekként is bele tudtam borzongani egyes dalokba.

 

Mi az első emléked zenével kapcsolatban, ami ennyire mély nyomot hagyott benned?

Amatőr zenésznek tartom magam, igazán komoly célom és tervem nincs és nem is nagyon volt a projektemmel. Szükségét érzem már jó ideje annak, hogy alkossak, létrehozzam a bennem kavargó dolgokat zeneként, és talán úgy 2 éve már egészen tisztességes eredménnyel sikerül ezeket megvalósítanom. A Távol egyébként 2018-ban született kb., azon az említett kitérőn, ekkor volt időm és igazán akaratom is beindítani. Voltak egyébként próbálkozások zenekarként, vagy csak projektként együttműködni a barátaimmal, de a távolság miatt ez félbeszakadt, és nagyjából akkorra már ki is nőttük azt a stílust, amiben gondolkodtunk. Konkrét első emléket nem nagyon tudnék kiemelni, de amióta az eszemet tudom, kísérnek végig ezek. Legyen szó akár a 2000-es évek slágereiről az autóban, vagy egyes Ákos dalokról. Ott hallottam először torzított gitárt is, nagyon keménynek tűnt pl. az Új törvény album akkori fejjel. Aztán mindez folytatódott addig ameddig gitárt nem ragadtam, felső tagozatosként volt egy kvázi hip-hop korszakom, és nagyon sok akkori mainstream RnB illetve house cuccot is hallgattam. A kamaszkorral együtt pedig jött a keményzene, először klisésebb rockzenékkel, majd a metál bugyrai következtek. A Távol is inkább valami blackes, depresszív, nagyon sötét nagyon atmoszférikus dolognak lett elképzelve, de ezt amióta viszonylag rendes zenét tudok csinálni (mind zeneileg, mind hangzásra) elhagytam. Mostanra egész spontán lett ez a dolog, illetve inkább könnyedebb alkotások jellemzőek, de az ábrándos harmóniák között mindig megbújik egy minimális melankólia is. Nehéz pontosan meghatároznom azt hogy pontosan mi műfaj amiben alkotok, de annyit tudnék csak mondani, hogy egy post-rock/atmospheric black metát/darkwave egyveleg az alap, ezek eszköztára az ami kreatív szempontból a legközelebb áll hozzám.

 

A 2019-es Halványul volt az első TÁVOL lemez, ha jól tudom..., viszont, azóta valóban rengeteget finomodott a zenéd. Valahol ott a darkgaze és az azt körülvevő zenei világba tudnám én elhelyezni. Honnan jött az ötlet, hogy az atmospheric black metalt a post rockkal, illetve darkwave-el kevered mind a kettő inkább az indie/alter zene világához áll közelebb. Vagy inkább csak egy ösztönösen jött dolog volt, mintsem tervezett irányzat?

Ösztönös volt, akkoriban kebeleztek be ezek a stílusok is, és alkotói szinten is rám ragadtak. A Halványul EP még nagyon kezdetleges, néhol kissé gagyinak is érzem sajnos. De az ötletek jók. 

 

Miért érzed gagyinak? Ennyire maximalista vagy az alkotásaiddal és magaddal szemben?

Azt azért nem mondanám, de visszatekintve pl. az akkor használt dobgép nagyon bántja a fület. Néhol pontatlan is picit benne a gitár, de lehet, azt csak én veszem észre. Pedig aztán nem vagyok audiofil, de ezek azért kellemetlen bakik. De ezek még a zöldfülűség számlájára írhatók. Biztosan élvezhető lehet, de így az évek múltán már nagyon másképp csinálnám. Felvettem, ami megfogant, aztán puff, ment is ki. Egy kicsit, ha ülök rajtuk, még néhány hónapot, vagy évet, akkor nem lenne olyan, hogy  mondjuk egy dalt, dalrészletet, vagy struktúrát újraírok, mert a pillanatnyi lelkesedés leülepedése után már azt érzem, hogy ezt jobban is meg tudtam volna írni, vagy kikeverni. Túl vehemens vagyok.

Ha már zöldfülűség és vehemenség. Mennyire vagy híve az újra kiadásoknak? Remaster/Remix, vagy akár nulláról történő újra vételnek

Idáig ez nem volt terítéken, de éppen tervben van egy Memento remake. Az is még egy olyan album ami eléggé sajátosan (értsd: rosszul) szól, és a címadó dalt pl. szeretem annyira, hogy teljesen újra dolgozzam.

 

Összességében akkor támogatod az ilyen jellegű megmozdulásokat.

Nincs velük problémám. De tény, hogy a "nagyok" esetében inkább rosszul sül el, úgy vettem észre.

 

Melyik zenekar újrakiadása hagyott, ilyen kellemetlen élményt számodra és miért? 

Ott van pl. a talán legnagyobb kedvencem, a Thy Catafalque Zápor EP-je. A kellemetlen kifejezés erős ebben az esetben, mert végülis rossz nem lett, de a Csillagkohónak úgy éreztem elveszett az eredeti energiája. Na meg Tűnő időn lévő "puha" dob nagyon a szívemhez nőtt. Összességében tehát nem állt jól a modernebb kivitel ezeknek a daloknak szerintem.

 

Egy facebookos posztodnál is láttam márkorábban, hogy nagy híve vagy a Thy Catafalque-nak. Hogy ismerkedtél össze zenéjével? Szoktál e ihletet meríteni Tamás zenéjéből?

Egy barátom ajánlására ismerkedtem meg vele rendesen pár éve, azóta nem telt el hét hogy kimaradt volna valamelyik anyaga. A szülőföld, a gyermekkor nosztalgiája táplálja főleg a Távolt, így mivel ez hangsúlyos összetevője a TC-nek, szinte törvényszerű volt, hogy megkedvelem. A briliáns és sokszínű zenei megoldásokról nem is beszélve, még egy ilyen előadó nincs a világon. Ha közvetett módon is, de mindenképp megihlet.

 

Hogy tudnád szavakba önteni, a te zenédben a szülőföld, illetve a gyermekkor nosztolgaiája miként nyilvánul meg?

Már az albumborítók is árulkodóak. A Memento pl. egy téli fotó arról a tízemeletesről ahol felnőttem. Szerettem ott élni, szeretem a városrészt. A Bizsereg single a 70-es évekbeli makettje Adyvárosnak. Az Idill és a Fellegek borító pedig egy Rába-menti töltésen készült fotók, ahol szintén rengeteget bicikliztem a barátaimmal. Gondtalanság, felhőtlenség... jól esik visszagondolni ezekre az időkre. A tiszta gitáros, pittyegős dallamok ezt a nyárias élettel teliséget jelentik főként, a süvítő, néhol blackes, elszállósabb elemek pedig azt az eksztázist, energikusságot ami akkor megvolt. De a jelen, közelmúlt élményei is visszaköszönnek ezekben.

 

 A dalaid instrumentálisak, talán egy kivételt tudnék, de abban is csak egy rövid szöveg van. A véletlen hozta így, vagy tudatosan döntöttél úgy, hogy nem szeretnél a szövegírás rögös útjára lépni?

Nem vagyok jó szövegíró, de nem is próbálkoztam vele igazán. A végeredmény így is kielégítő, teljesnek érzem szöveg nélkül is.

 

Tételezzük, fel, hogy eljátszol a gondolattal, hogy mégis írsz az egyik dalhoz szöveget. Bevállalnád az ének részét, mint ahogy sok egyszemélyes projekt teszi, vagy hívnál vendég előadót?

Inkább vendéggel oldanám meg, ha a cél a szép ének. Black metálos károgást/visongást vállalnék talán. De az sincs tervben.

 

Ez esetben ki vagy kik azok akiket szívesen meghívnál?

Bakos Attila, Messiah Marcolin, Volkan Caner, Nelly Furtado, vagy Phlat aka doktor monoton sávjait szívesen keverném hozzá a szerzeményeimhez.  Ha viszont reálisan nézem, akkor esetleg baráti körön belüli személyről lenne szó.

 

Elég sok zenei irányból soroltál fel embereket, talán a legmeglepőbb Nelly Furtado. Hogy-hogy pont Őt hoznád be? Mondjuk egy TÁVOL X Volkan Cancer dal nagyon adná!

Szimplán szeretem, valakit pedig ki akartam emelni a 2000-es évekből is.

 

Nyugodtan mondhatjuk azt, hogy igen termékeny előadó vagy. 2019-ben jelent meg az első lemezed. Azóta megjelent 3 albumod és 3 EP-d. Minek köszönhető ez a munkatempó?

A már említett türelmetlenség, főleg. Valamin mindig dolgozom, mindig akad felpötyögnivaló, és sokszor hamarabb elkészült egy-egy dal, sőt album mint kellett volna. Igazság szerint idáig egyedül az Idill és a Fellegek az amivel elégedett vagyok, ráadásul csak az utóbbin van érdemi utómunka. A többi anyagon max jó ötletek, pillanatok vannak. Még most sem vagyok mix/masterben profi, annyira nem is érdekel, de kialakult így két év alatt egy igény arra bennem, hogy foglalkozzak vele. Precízebbnek kell lennem.

 

Februárban jelent meg a Fellegek lemez. Az azóta eltelt időben dolgoztál e új anyagon, vagy várható e a közeljövőben valamilyen megjelenés

Igen, a nyár második felében elkezdtem dolgozni a következőn. Szeptemberben tervezek is kiadni egy single-t, amihez ha minden jól megy készül majd videoklip is.

Az interjú készítése közben megjelent az új single az „Augusztus”.  Összefoglalnád pár mondatban, a gondolataidat ezzel kapcsolatban?

Ez eddig az első teljesen végleges dal az új anyagról. Váratlant nem húzok, a recept is ismerős, de úgy gondolom ezzel a dallal sikerült a legjobban a nosztalgikus merengős dallamosságból a kozmikus repülés. Búcsú a kedvenc évszakomtól.

 

Lehet e már tudni valamit az új anyagról, illetve a videóklipről?

A Fellegeken megszokott stíluskavalkádot megígérhetem. Igyekszem valami váratlant is húzni majd.

A klip esetében pedig semmi extrára nem kell számítani, egy kis hangulati rásegítés lesz a zenére számomra jelentős helyszínekkel.

 

Gondolkodtál e már azon, hogy egy TÁVOL albumot megjelentetsz fizikai formátumban?

Hogyne, nagy álmom ez. Csak ugye ott vannak azok a piszkos anyagiak. Talán egyszer eljut olyan szintre a projekt hogy érdemes legyen ebbe belevágni.

 

Van e esetleg olyan előadó akinek a munkásságát nyomon követed a fennemlítetteken kívül? Legyen szó mainstream, vagy undergroundról.

Nehéz lenne felsorolni, sok stílusból vannak kedvenceim akiket követek. Talán a magyar underground hip-hop az ami a legsűrűbben szolgáltatja az újdonságait, így azokkal vagyok az utóbbi időben leginkább naprakész.

 

Kiket hallgatsz szívesen ebből az erából?

Mulató Aztékok, az eredeti felállású Sör És Fű, Igazgatótanács, Authentic Beats trekkek pörögnek főleg. (mármint ha konkrétan a hip-hopra kérdeztél rá)

 

Hogy érzed kimaradt esetleg valami, amiről szeretnél mesélni?

Nem, azt hiszem minden lényeges dologról szó volt.

 

Köszönöm szépen.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://opiumbarlang.blog.hu/api/trackback/id/tr1716676446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása