Nem rég jött ki a BIPØLARIS első nagylemeze, ennek és sok más kapcsán is dumáztunk Németh Attila énekessel.
Szia köszi, hogy elfogadtad a felkérést! Eléggé fiatal zenekar vagytok. Mikortól számítjátok a BIPØLARIS létrejöttét, van esetleg valami adott pillanat amire emlékszel, hogy az volt a "születés" pillanata?
A BIPØLARIS első életjelét még 2016 ban vettük fel Kis-sel, ami a „Maszk” című szám egy kezdetleges verziója volt. Eztán tettünk egy próbát zenekar alapítására 3 másik győri sráccal, de 3 próba után kudarcba fulladt, az elképzelésekből fakadó különbségek miatt. Eztán én kiköltöztem Németországba munka lehetősége miatt. Így egy időre a „zenekarozás” gondolata, mint olyan, pihenő pályára került, de Ádám-mal folytattuk az, online zeneírást. Egy munkával kapcsolatos utazás során egészen Älmhultig keveredtem a Svédeknél 2017 októberében és ezen az utazásomon született meg a „Szélrózsa” dalszövege.
Eztán döntöttük el Ádám-mal, hogy ebből kéne csinálni valami felvételt, így egyik hazautazásom alkalmával felvettünk egy 3 számos akusztikus demót az addig megírt szövegeimből és dallamokból (ez mai napig meghallgatható bandcampen és youtube-on is).
Ezt a Demót küldtem el Dávid-nak, aki jelezte, hogy ha ebből esetleg egyszer formáció lenne, akkor szóljunk neki, mert szívesen beszállna a dobok mögé. 2019 év közepén lett lehetőségem hazajönni munkahelyváltással és kapva az alkalmon, még hazaköltözésem előtt elkezdtünk hangszereket, próbatermet és egy 4. tagot összeszervezni a bandába (akkor már a BIPØLÄRIS néven). Ez nagyjából sikerült is, viszont a 3. próba után az új gitáros, újfent az elképzelésekből fakadó ellentétek miatt kilépett.
Ezután viszonylag egyszerű volt a szitu, mert mind a 3-an Győrben laktunk, és heti rendszerességgel próbáltunk, íródtak is a számok, meg neki is álltunk koncertezni első EP-nk a Kapillárisok kiadása után. Nagy vonalakban ennyi az eredet történet, bocsi ha kicsit bő lére eresztettem.
Az sosem baj ha bő a lé. A BIPØLARIS előtt voltak még zenekaros próbálkozások, vagy valamilyen formában részt vettetek a zenei életben?
Ádám dobolt és basszusgitározott is különböző „egynyári” projektekben, majd később kezdett a zenekarral párhuzamosan stúdiót építeni (W-Drum Home Studio). Dávid szintén csak rövid pályafutású formációkban vett részt. Tavaly Decemberben csatlakozott hozzánk Adrián, ő szintén több helyen megfordult, legutóbb The Unknown Disorder nevű győri bandában gitározott. Én magam a Suicide Pride-ban gitároztam elejétől végéig (2006-2012) és idén 16. éve szervezem a Hell Vill-t.
Na a Hellvill-re még vissza térünk! Akkor igazából a haza jöveteledre pár hónapra be is ütött a covid. Mint zenekar hogy kezeltétek az ezzel járó dolgokat? Mint külső szemlélő azért egyértelmű, de hogy éltétek meg belülről?
’19 Júniusában volt az első bulink, a legutóbbi pedig ’20 februárjában. Ezalatt az idő alatt játszottunk fáskamrában a Bakony szívében (köszi Áron, köszi Dorka) és a régi Dürer nagy színpadán (RIP) is. Tulajdonképpen 12 koncertünk volt ebben az időszakban, ami annyi élményt adott, hogy a mai napig abból táplálkozunk és bár endorfin készleteink mára vészesen megcsappantak, igyekeztünk a koncertek hiánya miatt keletkezett űrt egy nagylemez kiadásával betölteni.
Először is visszamondtuk a próbatermünket mivel Dávid külföldön talált munkát (ezért (IS) választottuk a lemezkészítés opciót), utána pedig felvázoltunk egy ütemtervet, hogy ki, mikor, mit fog felvenni. Akkor még csak 3 an voltunk és mivel a mindenki gépészmérnök, így nem volt idegen a „Feladat/Határidő/Felelős” rendszer. Csak így tudunk bármit csinálni most is, mivel útközben ketten házasodtunk és 3 gyerek is született a zenekar családjaiban.
Eleinte próbálkoztunk az online próbálni (Focusrite + jamkazam kombóval ), de 0 kémia és sokkal több latency volt a végeredmény, így ezzel fel is hagytunk néhány próbálkozás után.
A lezárások mindent megnehezítettek. Dávid nem tudott hazajárni és a forgatások is mind tolódtak a vírus miatt. Emellett a számírás teljesen az online térbe tolódott, ahol Ádám-unk kicsit túltolta a matematikát és jeleztem, hogy kizárt dolog, hogy ezt ének mellett érdemben eljátsszam, így létrehoztam a castingcouch.xls-t bele gyűjtve a jövőbeli potenciális gitárosokat az ismeretségi körünkből. Így jött Adrián a képbe.
A Desszertes buli a korai kezdés ellenére is nagyon patent volt.
Várjámá’, az melyik volt?:D Mármint komolyan kérdezem, az Aurórás?
'19 ősze Dürer. Ti kezdetek azt hiszem, az biztos, hogy nagyon izgultatok és otthon írt cd-ket osztogattatok. Emlékszem, asszony mondta is, hogy de jó pofa, aranyos gyerekek ezek, ő például azóta követi a munkásságotokat.
Ja hogy annak az volt a neve... Ahha.. Hát az a koncert volt eddigi legnagyobb bulink. És hát na. Be voltunk fosva, de igyekeztünk apait anyait beleadni. Örülünk, hogy szimpatikus volt a gesztus.
Láthatólag rengeteg munkát tettetek a zenekarba ebben az időszakban, friss házasként, friss gyerekkel, hogy sikerült ezt kimenedzselni?
Ez főleg Ádám-nak és nekem jelent kihívást, a többieknél még nincs gyerek. Minden apró pici rendelkezésünkre álló szabadidő foszlányt a zenekarra fordítunk, illetve hónapokkal előre egyeztetünk a családunkkal, ha tudjuk, hogy stúdió, vagy klippes történet következik.
Egyébként a csajok aktívan belefolynak a számokba pl. Kórusrészekben, csorda vokálokban énekelve. Minden dalszöveget vagy szövegfoszlányt először Judit-nak mutatok meg, a forgatókönyveket és a klipp ötleteket is ő látja és véleményezi először. Jobban belegondolva valójában ők is zenekar tagok. Hála a devlának támogatnak is minket, amiben csak lehet. (Köszi, csajok!) Most egy kicsi el is kell ülnünk a seggünkön (valahogy?!?), ha jót akarunk magunknak… ”Ha anya boldog mindenki boldog.”
Fontos, hogy minden helyzetben a család élvez prioritást. Ha valakit belekényszerítenénk egy „Zenekar vagy Család?” szituba, az hosszútávon tönkreverné vagy ezt, vagy azt.
A videók esetében ez csak úgy volt kivitelezhető, ha munka mellett éjszakáztam, hogy elkészüljenek a maszkok, a jelmezek, a scriptek, vagy, hogy haladjunk az animációkkal. Sokszor mindezt úgy, hogy a pocakfájós, alvási nehézségekkel küzdő pár hetes kisbabánk rajtam aludt (mivel csak a hordozókendőben tudod testmelegben aludni szegénykém) miközben Aftereffects-es tutorialokon keresztül tanultam az animálást, meg pislogtattam a videóban ütemre azt a szerencsétlen őzikét a borítón.
Ádám-nál stúdió meg a master kb ugyan ez a móka.
Akkor a hardcore szellemiséghez hűen, ez egy igazi családi biznisz.
Valahogy úgy. Dávid-ot középiskola óta ismerem, ketten voltunk dűtfejű rokkerek az osztályban, Ádám-ot meg egyetem óta. Ott Dávid évfolyam és szaktársunk volt. Suli után Ádám-mal laktunk közös albéletben, később még a vőféllye is én voltam.
Itthon szerintem eléggé színes a színtér, de ti még hoztatok bele egy kis proggos vonalat is. Nekem már az első anyagnál úgy tűnt, hogy ez nem útkeresés, hanem már egy kész vízió, hogy mit is akartok. Jól éreztem? Honnan jöttek a zenei inspirációk vagy, hogy alakult ki ez a fúzió?
Nem gondolom, hogy lenne explicit vonal vagy vízió. A többiek tudnak kottát olvasni, nekem nincs közöm az ilyen világi hívságokhoz. Ők sokszor ki matekozzák, hogy hova hány tizenhatod, meg milyen poliritmikus bármibárhó’ kell hogy jöjjön. Míg a szövegekért én felelek, a zenei világért eddig főként Ádám volt a felelős, a thrash-es HC-s bunkó elemeket, a koszt én raktam az általa megálmodott dallamokra. Ő főként progresszív zenei vonalon mozog, bár inkább zenészeket követ, mint zenekarokat. Anno koleszban mutattam neki Téveszmé-t meg Hatebreed-et, erre ő meg kigyúrta magát. Ki érti ezt??? Dávid Architects, August Burns Red, Gojira, Jinjer vonal, Adrián meg hogy csak párat mondjak, Lazarvs, Subscribe, Lamb of god, Pantera. Itt jegyezném meg, hogy nagyon kíváncsiak vagyunk, hogy Adrián-nal kiegészülve mit hoz majd a holnap, ugyanis végre rendes zenész van a hangszer mögött, az éneklés béklyói nélkül. Nálam meg totál inkoherens az Akelá-tól a Funktasztikus-ig, Rammstein-től a Kezdetphiai-ig ( vajon így kell írni?), a Highly Suspect-től a Sworn Enemy-ig….Ja meg csomó Hátsószándék…meg Thrice…. Mindig más pörög.
Akkor tudatosan keresetek egy gitárost, hogy kiszabadulhass a hangszer mögül?
Egyrészt ezért, másrészt meg bőven ránk fért a minőségi javulás gitár fronton és ezt be is láttuk. Adrián és a gitárjátéka nagyságrendeket dobott a végeredményen, ami a lemezt illeti. Kíváncsian várjuk milyen lesz az első koncert a felállással!
Egy kicsit szélsőséges kijelentés, de ha te nem lennél ott, akkor a Bipolaris kb egy prog metal banda lehetne.
Értem a kérdést és igen, ha nem kontárkodnék bele, akkor logarléccel kellene hallgatni a zenekart és a parciális integrálás ismeretének hiányában értelmezhetetlen volna. Viccet félretéve, úgy gondolom hogy ehhez a fúzióhoz minden tag megléte elengedhetetlen.
A szövegekért viszont csak te felelsz. Tudnál arról mesélni? A zenére írod a szöveget vagy fordítva? Koncepciók szerint dolgozol vagy ami jön?
Van a telefonomban egy sufni.txt nevű file, ahova a mindent felírok, ami eszembe jut, minden szójátékot, vagy gondolatot, ami később jól jöhet dalszövegként. Ha ezt nem csinálom, ezek az ötletek örökre a feledés homályába vesznek. 100%-ban a zenére íródnak a szövegek. Általában az van, hogy valami elkezd inspirálni, vagy találok egy furcsa párhuzamot az életben és vágok rá egy gondolatmenetet. Általában a tehetetlenség, a düh, a bánat vagy a harag, ami a dalszövegeket útnak indítja. Sok esetben ez oldja meg a témával kapcsolatos személyes problémám. Éber álmok azóta nem gyötörnek, amióta kiírtam magamból az ezzel kapcsolatos élményeimet. Úgy voltam vele, hogy ha elmondani nem tudom, hogy milyen az, akkor körül írom. Hasonló az Ács, ahol úgy ábrázolom a kihasználás engem ért fajtáját, mint ha valaki egy csónakot készítene a testemből és ezen hajókázna a saját maga által kreált szélviharokban. Segít megnyugodni. Segít feldolgoznom, vagy elfogadnom egy adott problémát, vagy problémakört. Korábban rengeteget enyhített a fájdalmamon, amikor más előadók szövegeit olvasva azonosulnom tudtam egy másik ember kiírt kínjával, segített megküzdeni a saját démonjaimmal. Talán valahol, valakinek, valamikor az én agymenéseim is segítséget nyújtanak.
Szoktam hallgatni a Lyrix podacastet, és durva de szinte minden dalszöveg írónak van egy ilyen txt-je mint neked.
Tavaly nyár végén megkerestem egy rahedli szervezőt, hogy csináljunk valami közös, nagy underground fesztivált. Semmi nem lett belőle. Ezt nézhetném úgyis, hogy „Én megpróbáltam, de látod, itt nem lehet semmit csinálni…rohaggyon meg mindenki!”, inkább úgy gondolom, hogy még nem jött el az ideje egy ilyen rendezvénynek. Talán jövőre.. vagy 5 év múlva.. vagy 10… én itt leszek.
Jó látni, hogy mint belsős ember te ezt, hogy éled meg. Viszont én itt kifejezetten a zenekarokról beszéltem. Hogy szerinted az belefér a "unite" - ba, hogy igazából a saját kis köreikben vannak, ahol pedig történik valami tényleges, mint amiket te is említettél se hírük se hamvuk nincs.
Mostanában annyira már dívik klippeket forgatni. Már nincs viva vagy MTV, ti mégis már első lemeznél forgattatok annyit mint más egy pályafutás alatt. Marketinges fogás ez, ahogy a spotify igazgatója mondta, hogy mindig legyen vami új tartalom, ami a zenekarra tereli a figyelmet? Vagy csak egyszerűen ennyi ötletetek van?
Na akkor a Hell Vill-el mi a helyzet? Most láttam, hogy át raktátok. Győri gyerekként, hogy kerültél egy Székesfehérvári fesztivál szervező brigádjába?
Grétával, hogy jöttetek össze?
A mostani vészterhes időkben mennyire rossz a helyzet?
Fu, bár csak tudnék erre a kérdésre érdemben válaszolni… Az a helyzet, hogy az idei évben, örülök, ha 5-6 órát tudtam minden egyéb mellett aludni, amikor meg van kis időm háttérben zenét hallgatni, mondjuk főzéshez, vagy valami pepecs munkához, akkor instrumentális lemezeket hallgatok (God is An Astronaut, Maybeshewill, meg játék betétdalokat pl.: Braid OST, The Witcher III. OST, Horizon OST. De tudod mit? Az utóbbi idők lélekmelengetésért a következő lemezek voltak felelősek:
Integrity - To die for (2003),
Téveszme - A legszórakoztatóbb nyomor (2021),
Motanka - Motanka (2019),
Funktasztikus - Rezonancia (2020),
Audioslave – Audioslave (2002)
Közeli terv, hogy elkészüljenek a pólók, meg a lemez fizikai változata, a távoli meg az, hogy minél több bulit tudjunk csinálni. Vannak már kilátásban ötletek a következő projekthez, de még csak koncepció szinten, dallam és szöveg foszlányok formájában.
Esetleg van olyasmi, amit nem kérdeztem meg de szeretnél elmondani?
Nem jut eszembe semmi, viszont nagyon szeretném megköszönni, a kérdéseket az egész zenekar nevében. Meg hogy elvetted az interview szűzességünket! Az első mindíg különleges <3
Úgy sem voltam még sosem szűzoltó, én pedig köszi, hogy abból a kevés szabadidődből rám is szántál, na meg, hogy nem harapofogóval kellet kihúzni belőled a válaszokat.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.