2021. május 18. 18:27 - Professor_Shub Niggurath

BIPØLARIS - Interjú

Nem rég jött ki a BIPØLARIS első nagylemeze, ennek és sok más kapcsán is dumáztunk Németh Attila énekessel.

006.png

Szia köszi, hogy elfogadtad a felkérést! Eléggé fiatal zenekar vagytok. Mikortól számítjátok a BIPØLARIS létrejöttét, van esetleg valami adott pillanat amire emlékszel, hogy az volt a "születés" pillanata?

A BIPØLARIS első életjelét még 2016 ban vettük fel Kis-sel, ami a „Maszk” című szám egy kezdetleges verziója volt. Eztán tettünk egy próbát zenekar alapítására 3 másik győri sráccal, de 3 próba után kudarcba fulladt, az elképzelésekből fakadó különbségek miatt. Eztán én kiköltöztem Németországba munka lehetősége miatt. Így egy időre a „zenekarozás” gondolata, mint olyan, pihenő pályára került, de Ádám-mal folytattuk az, online zeneírást. Egy munkával kapcsolatos utazás során egészen Älmhultig keveredtem a Svédeknél 2017 októberében és ezen az utazásomon született meg a „Szélrózsa” dalszövege.

Eztán döntöttük el Ádám-mal, hogy ebből kéne csinálni valami felvételt, így egyik hazautazásom alkalmával felvettünk egy 3 számos akusztikus demót az addig megírt szövegeimből és dallamokból (ez mai napig meghallgatható bandcampen és youtube-on is).

Ezt a Demót küldtem el Dávid-nak, aki jelezte, hogy ha ebből esetleg egyszer formáció lenne, akkor szóljunk neki, mert szívesen beszállna a dobok mögé. 2019 év közepén lett lehetőségem hazajönni munkahelyváltással és kapva az alkalmon, még hazaköltözésem előtt elkezdtünk hangszereket, próbatermet és egy 4. tagot összeszervezni a bandába (akkor már a BIPØLÄRIS néven). Ez nagyjából sikerült is, viszont a 3. próba után az új gitáros, újfent az elképzelésekből fakadó ellentétek miatt kilépett.

Ezután viszonylag egyszerű volt a szitu, mert mind a 3-an Győrben laktunk, és heti rendszerességgel próbáltunk, íródtak is a számok, meg neki is álltunk koncertezni első EP-nk a Kapillárisok kiadása után. Nagy vonalakban ennyi az eredet történet, bocsi ha kicsit bő lére eresztettem.

soma01.jpg

Az sosem baj ha bő a lé. A BIPØLARIS előtt voltak még zenekaros próbálkozások, vagy valamilyen formában részt vettetek a zenei életben?

Ádám dobolt és basszusgitározott is különböző „egynyári” projektekben, majd később kezdett a zenekarral párhuzamosan stúdiót építeni (W-Drum Home Studio). Dávid szintén csak rövid pályafutású formációkban vett részt. Tavaly Decemberben csatlakozott hozzánk Adrián, ő szintén több helyen megfordult, legutóbb The Unknown Disorder nevű győri bandában gitározott. Én magam a Suicide Pride-ban gitároztam elejétől végéig (2006-2012) és idén 16. éve szervezem a Hell Vill-t.

Na a Hellvill-re még vissza térünk! Akkor igazából a haza jöveteledre pár hónapra be is ütött a covid. Mint zenekar hogy kezeltétek az ezzel járó dolgokat? Mint külső szemlélő azért egyértelmű, de hogy éltétek meg belülről?

’19 Júniusában volt az első bulink, a legutóbbi pedig ’20 februárjában. Ezalatt az idő alatt játszottunk fáskamrában a Bakony szívében (köszi Áron, köszi Dorka) és a régi Dürer nagy színpadán (RIP) is. Tulajdonképpen 12 koncertünk volt ebben az időszakban, ami annyi élményt adott, hogy a mai napig abból táplálkozunk és bár endorfin készleteink mára vészesen megcsappantak, igyekeztünk a koncertek hiánya miatt keletkezett űrt egy nagylemez kiadásával betölteni.

Először is visszamondtuk a próbatermünket mivel Dávid külföldön talált munkát (ezért (IS) választottuk a lemezkészítés opciót), utána pedig felvázoltunk egy ütemtervet, hogy ki, mikor, mit fog felvenni. Akkor még csak 3 an voltunk és mivel a mindenki gépészmérnök, így nem volt idegen a „Feladat/Határidő/Felelős” rendszer. Csak így tudunk bármit csinálni most is, mivel útközben ketten házasodtunk és 3 gyerek is született a zenekar családjaiban.

Eleinte próbálkoztunk az online próbálni (Focusrite + jamkazam kombóval ), de 0 kémia és sokkal több latency volt a végeredmény, így ezzel fel is hagytunk néhány próbálkozás után.

A lezárások mindent megnehezítettek. Dávid nem tudott hazajárni és a forgatások is mind tolódtak a vírus miatt. Emellett a számírás teljesen az online térbe tolódott, ahol Ádám-unk kicsit túltolta a matematikát és jeleztem, hogy kizárt dolog, hogy ezt ének mellett érdemben eljátsszam, így létrehoztam a castingcouch.xls-t bele gyűjtve a jövőbeli potenciális gitárosokat az ismeretségi körünkből. Így jött Adrián a képbe.

A Desszertes buli a korai kezdés ellenére is nagyon patent volt. 

Várjámá’, az melyik volt?:D Mármint komolyan kérdezem, az Aurórás?

'19 ősze Dürer. Ti kezdetek azt hiszem, az biztos, hogy nagyon izgultatok és otthon írt cd-ket osztogattatok. Emlékszem, asszony mondta is, hogy de jó pofa, aranyos gyerekek ezek, ő például azóta követi a munkásságotokat.

Ja hogy annak az volt a neve... Ahha.. Hát az a koncert volt eddigi legnagyobb bulink. És hát na. Be voltunk fosva, de igyekeztünk apait anyait beleadniÖrülünk, hogy szimpatikus volt a gesztus.

liveshow02.png

Láthatólag rengeteg munkát tettetek a zenekarba ebben az időszakban, friss házasként, friss gyerekkel, hogy sikerült ezt kimenedzselni?

Ez főleg Ádám-nak és nekem jelent kihívást, a többieknél még nincs gyerek. Minden apró pici rendelkezésünkre álló szabadidő foszlányt a zenekarra fordítunk, illetve hónapokkal előre egyeztetünk a családunkkal, ha tudjuk, hogy stúdió, vagy klippes történet következik.

Egyébként a csajok aktívan belefolynak a számokba pl. Kórusrészekben, csorda vokálokban énekelve. Minden dalszöveget vagy szövegfoszlányt először Judit-nak mutatok meg, a forgatókönyveket és a klipp ötleteket is ő látja és véleményezi először. Jobban belegondolva valójában ők is zenekar tagok. Hála a devlának támogatnak is minket, amiben csak lehet. (Köszi, csajok!) Most egy kicsi el is kell ülnünk a seggünkön (valahogy?!?), ha jót akarunk magunknak… ”Ha anya boldog mindenki boldog.”

Fontos, hogy minden helyzetben a család élvez prioritást. Ha valakit belekényszerítenénk egy „Zenekar vagy Család?” szituba, az hosszútávon tönkreverné vagy ezt, vagy azt.

A videók esetében ez csak úgy volt kivitelezhető, ha munka mellett éjszakáztam, hogy elkészüljenek a maszkok, a jelmezek, a scriptek, vagy, hogy haladjunk az animációkkal. Sokszor mindezt úgy, hogy a pocakfájós, alvási nehézségekkel küzdő pár hetes kisbabánk rajtam aludt (mivel csak a hordozókendőben tudod testmelegben aludni szegénykém) miközben Aftereffects-es tutorialokon keresztül tanultam az animálást, meg pislogtattam a videóban ütemre azt a szerencsétlen őzikét a borítón.

Ádám-nál stúdió meg a master kb ugyan ez a móka.

Akkor a hardcore szellemiséghez hűen, ez egy igazi családi biznisz.

Valahogy úgy. Dávid-ot középiskola óta ismerem, ketten voltunk dűtfejű rokkerek az osztályban, Ádám-ot meg egyetem óta. Ott Dávid évfolyam és szaktársunk volt. Suli után Ádám-mal laktunk közös albéletben, később még a vőféllye is én voltam.

Itthon szerintem eléggé színes a színtér, de ti még hoztatok bele egy kis proggos vonalat is. Nekem már az első anyagnál úgy tűnt, hogy ez nem útkeresés, hanem már egy kész vízió, hogy mit is akartok. Jól éreztem? Honnan jöttek a zenei inspirációk vagy, hogy alakult ki ez a fúzió?

Nem gondolom, hogy lenne explicit vonal vagy vízió. A többiek tudnak kottát olvasni, nekem nincs közöm az ilyen világi hívságokhoz. Ők sokszor ki matekozzák, hogy hova hány tizenhatod, meg milyen poliritmikus bármibárhó’ kell hogy jöjjön. Míg a szövegekért én felelek, a zenei világért eddig főként Ádám volt a felelős, a thrash-es HC-s bunkó elemeket, a koszt én raktam az általa megálmodott dallamokra. Ő főként progresszív zenei vonalon mozog, bár inkább zenészeket követ, mint zenekarokat. Anno koleszban mutattam neki Téveszmé-t meg Hatebreed-et, erre ő meg kigyúrta magát. Ki érti ezt??? Dávid Architects, August Burns Red, Gojira, Jinjer vonal, Adrián meg hogy csak párat mondjak, Lazarvs, Subscribe, Lamb of god, Pantera. Itt jegyezném meg, hogy nagyon kíváncsiak vagyunk, hogy Adrián-nal kiegészülve mit hoz majd a holnap, ugyanis végre rendes zenész van a hangszer mögött, az éneklés béklyói nélkül. Nálam meg totál inkoherens az Akelá-tól a Funktasztikus-ig, Rammstein-től a Kezdetphiai-ig ( vajon így kell írni?), a Highly Suspect-től a Sworn Enemy-ig….Ja meg csomó Hátsószándék…meg Thrice…. Mindig más pörög.

 

Akkor tudatosan keresetek egy gitárost, hogy kiszabadulhass a hangszer mögül?

Egyrészt ezért, másrészt meg bőven ránk fért a minőségi javulás gitár fronton és ezt be is láttuk. Adrián és a gitárjátéka nagyságrendeket dobott a végeredményen, ami a lemezt illeti. Kíváncsian várjuk milyen lesz az első koncert a felállással!

Egy kicsit szélsőséges kijelentés, de ha te nem lennél ott, akkor a Bipolaris kb egy prog metal banda lehetne.

Értem a kérdést és igen, ha nem kontárkodnék bele, akkor logarléccel kellene hallgatni a zenekart és a parciális integrálás ismeretének hiányában értelmezhetetlen volna. Viccet félretéve, úgy gondolom hogy ehhez a fúzióhoz minden tag megléte elengedhetetlen.

A szövegekért viszont csak te felelsz. Tudnál arról mesélni? A zenére írod a szöveget vagy fordítva? Koncepciók szerint dolgozol vagy ami jön?

Van a telefonomban egy sufni.txt nevű file, ahova a mindent felírok, ami eszembe jut, minden szójátékot, vagy gondolatot, ami később jól jöhet dalszövegként. Ha ezt nem csinálom, ezek az ötletek örökre a feledés homályába vesznek. 100%-ban a zenére íródnak a szövegek. Általában az van, hogy valami elkezd inspirálni, vagy találok egy furcsa párhuzamot az életben és vágok rá egy gondolatmenetet. Általában a tehetetlenség, a düh, a bánat vagy a harag, ami a dalszövegeket útnak indítja. Sok esetben ez oldja meg a témával kapcsolatos személyes problémám. Éber álmok azóta nem gyötörnek, amióta kiírtam magamból az ezzel kapcsolatos élményeimet. Úgy voltam vele, hogy ha elmondani nem tudom, hogy milyen az, akkor körül írom. Hasonló az Ács, ahol úgy ábrázolom a kihasználás engem ért fajtáját, mint ha valaki egy csónakot készítene a testemből és ezen hajókázna a saját maga által kreált szélviharokban. Segít megnyugodni. Segít feldolgoznom, vagy elfogadnom egy adott problémát, vagy problémakört. Korábban rengeteget enyhített a fájdalmamon, amikor más előadók szövegeit olvasva azonosulnom tudtam egy másik ember kiírt kínjával, segített megküzdeni a saját démonjaimmal. Talán valahol, valakinek, valamikor az én agymenéseim is segítséget nyújtanak.

Szoktam hallgatni a Lyrix podacastet, és durva de szinte minden dalszöveg írónak van egy ilyen txt-je mint neked.

„Akinek nincs esze, legyen notesze”

szucs02.png

Mostanában sokaknak tele lett már a hócipője, Beerzebub, Tso csakhogy kettőt említsek, akik rendszer kritikus szövegekkel kezdtek operálni, ahogy ti is. Amikor külföldre mentél, annak volt köze ahhoz hogy nem tudsz azonosulni a jelenlegi rezsimmel?

Ebben több dolog is döntő szerepet játszott. Először is szerte néztem, de nem leltem honom a hazámban. Másodszor borzasztóan bántott a dolog, hogy az országjelzés miatt negyede az éves juttatásom, mint a határtól nyugatra egységnyi munkáért, közel azonos bolti és albérlet árak mellett. Azt mondták, hogy kint sincs kolbászból a kerítés, gondoltam megnézem én azt magamnak. Se kutyám, se macskám nem volt, úgyhogy septiben gyökérkezeltem magam, eladtam mindenem, és némi munkakeresés és szervezkedési után betömtem minden reményem az 1.6-os Ford fókámba, majd az évtized leghidegebb napján (nemvicc, megfagyott a fagyállós ablak mosófolyadék az út felénél) kiköltöztem Németországba. A jelenlegi rezsimmel sem tudok azonosulni, az előzővel sem tudtam volna. Azért költöztem ki, mert lehetőségem volt rá, mert lehetőséget teremtettem hozzá. Mindenkinek javaslom, hogy töltsön el pár évet külföldön. Hiába mond bárki bármit, ezt magadnak kell megtapasztalnod. Életem eddigi legnagyobb kihívása volt, mert végérvényesen összezártam magamat magammal, a problémáim pedig jöttek velem. Ott jöttem rá, hogy az őszinteség, ami hiányzik. Nem csak belőlem, a világból. Azzal ártunk magunknak és a környezetünknek is a legtöbbet, hogy folyamatosan mást akarunk mutatni, mint ami a valóság. Nekem az öngyógyítás formája a dalszövegírás. Erre itthon soha nem jöttem volna rá.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://opiumbarlang.blog.hu/api/trackback/id/tr5216565066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása